بخشی از متن:
توضیحات:
در این تحقیق سعی شده ابتدا مدیریت کلاس درس تعریف و سپس اهداف و روشهای مدیریت کلاس بیان گردد و در آخر چالشها و موانع مدیریت کلاس بررسی و راهکارهایی نیز ارائه شده است.
چکیده:
با پیشرفت شتابان علوم و فناوری در قرن اخیر، نیاز بهمعلمان مخلص، متعهد و متخصص که پاسخگوی نیاز نسل جوان باشد، کاملا آشکار است. با توجه بهاین نیاز ضرورتمدیریت معلم و جایگاه آن حائز اهمیت است. معلمان موظفند از روشها و فنون مدیریت علمی، تدریس فعال و پویا، برنامه ریزی صحیح، سازماندهی، رهبری و کنترل کلاس آگاه باشند زیرا که هر روز و هر ساعت شیوههای نوینی در مباحث آموزشی مربوط بهکلاسهای درس مطرح میشود. بنابراین معلمان با کسب تواناییهای لازم به منظور برنامه ریزی صحیح کلاس درس و حل مشکلات جوانان نقش به سزایی در جامعهی سالم دارند زیرا که جامعهی سالم در گرو تعلیم و تربیت و نظام آموزشی سالم است. سپردن امر تعلیم و تربیت به دست معلمان غیر متخصص، سلامت نظام تعلیم و تربیت را به مخاطره میاندازد. معلم باید علم و روش و مهارت خود را با حرکت نسل امروز هماهنگ کند و طوری دانشآموزان خود را تعلیم دهد که با اضطرابهای نظیر بحران هویت، اشتغال، تهاجم فرهنگی و... توان مبارزه داشته باشند و روحیهی خود باوری و درک مثبت از خویشتن در وجود آنان تقویت شود. لذا در این مقاله سعی شده ابتدا مدیریت کلاس درس تعریف و سپس اهداف و روشهای مدیریت کلاس بیان گردد و در آخر چالشها و موانع مدیریت کلاس بررسی و راهکارهایی نیز ارائه شده است.
فهرست مطالب:
بخش اول: کلیات
چکیده
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضرروت موضوع
تحقیقات انجام شده
بخش دوم: مدیریت کلاس و بررسی عوامل اخلال گرا در کلاس
چکیده
مقدمه
تعریف مدیریت
پژوهش های مرتبط با مدیریت کلاس
مدیریت کلاس چیست؟
اهداف مدیریت کلاس
نقش معلم در مدیریت کلاس
اصول مدیریت کلاس
مهارتهای مدیریت کلاس
چالشهای مدیریت کلاس
موانع اداره ی اثر بخش کلاس
دانش آموزان مسئله دار و مدیریت کلاس
نتیجهگیری
راهکارهای پیشنهادی
بخش سوم: راهبردهای مدیریت کلاس درس و تاثیر آن در عوامل اخلالگر در کلاس
چکیده
مقدمه
مفهوم اداره کلاس درس
ضرورت اداره کلاس درس
انضباط
تفاوت انضباط با اداره کلاس
آغاز کردن کلاس درس
راهبردهای پیشگیرانه در کلاس درس
راهبردهای آموزشی برای شروع سال تحصیلی
ایجاد یک محیط مثبت برای یادگیری:
خودانضباطی و مذاکره
برنامه ریزی
راهبردهای آموزشی
سبک های مختلف اداره کلاس درس
انواع تقویت کننده های مثبت
انواع تقویت کننده های منفی
روش های ایجاد رفتارهای مطلوب تازه
برنامه های تقویت:
روش های منفی کاهش رفتار
مشکلات ناشی از کاربرد تنبیه
نتیجه گیری
منابع