بخشی از متن:
توضیحات:
پاسخ کلیه فعالیت های یادگیری کتاب کارآفرینی رشته کاردانش مربوطه به تمامی فصول این کتاب
بخشی از متن:
استعداد، عامل مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت افراد در مشاغل و رشته های انتخابی شان است. بدون داشتن استعداد لازم در یک زمینه یا پیشرفتی حاصل نخواهد شد یا روند آن بسیار کند خواهد بود. بر این اساس آگاهی از میزان و نوع استعداد افراد، کمک شایان توجهی به آنها خواهد کرد تا پیش بینی خوبی از آینده انتخاب خود داشته باشند.
امروزه برای این منظور آزمون های استعداد سنجی وجود دارد که می توانند به فرد کمک کنند استعدادهای واقعی خود را شناسایی کنند. برخی اوقات دیده می شود که استعداد افراد و شناخت های آنها در مورد استعدادهای خود تحت تاثیر احساسات و علائق آنها قرار می گیرد. فرد که به زمینه موسیقی علاقمندی شدیدی دارد ممکن است این علاقه را به حساب استعداد خود در زمینه موسیقی قلمداد کند. شناخت استعدادها از ملزومات اساسی انتخاب شغل است.
بخشی از متن:
بخشی از متن:
حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شکل ها و مدلهای خاص انجام می گیرد. تا افراد ذی نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون سازمانی مثل بانک ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند. به همین دلیل فردی که تحصیلات دانشگاهی ندارد، بیشتر دفتردار است تا حسابدار. چرا که گزارشهای این دسته از افراد مطابق استاندارد نیست و پردازش کافی نمی شود و بیشتر تراز حسابها می باشد. برای مثال یک حسابدار تجربی نمی تواند براحتی بین دارایی کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود و یا نمی داند که چگونه باید معاملات ارزی را در دفاتر ثبت کرد.
حسابداری به عنوان یک نظام پردازش اطلاعات، داده های خام مالی را دریافت نموده، آنها را به نظم در می آورد.
محصول نهایی نظام حسابداری گزارش ها و صورت های مالی است که مبنای تصمیم گیری اشخاص ذی نفع (مدیران، سرمایه گذاران، دولت و ...) قرار می گیرد.
فهرست مطالب:
تعریف حسابداری
انواع واحد های حسابداری
واحدهای انتفاعی
واحد های تجاری انتفاعی
واحدهای غیر تجاری انتفاعی
موسسات انتفاعی غیر تجاری
رشته تخصصی حسابداری
چرخه حسابداری
اصول مفاهیم حسابداری
آشنایی با حسابداری
بنگاه اقتصادی
رویدادهای اقتصادی یا مالی
تعریف حسابداری
اطلاعات حسابداری
شخصیت حسابداری
رابطه اطلاعات حسابداری و تصمیم گیری
انواع واحدهای اقتصادی
معادله حسابداری
دارائی ها
حقوق مالی اشخاص
بدهی
سرمایه
انواع دارائی ها
انواع بدهی ها
اهمیت معادله حسابداری
ترازنامه
تجزیه و تحلیل و ثبت رویدادهای مالی
ثبت رویدادهای مالی در حسابها
قاعده ثبت افزایش و کاهش در حسابها
ثبت رویدادهای مالی در مدارک و دفاتر حسابداری
اسناد و مدارک مثبته
سند حسابداری
دفاتر حسابداری
دفتر کل
دفتر معین
حساب های معین
تراز آزمایشی حساب های دفتر کل
درآمد و هزینه
درآمد
ارائه خدمات به صورت نقد
ارائه خدمات به صورت نسیه (درآمد غیر نقدی)
هزینه
صورتحساب سود و زیان
صورتحساب سود و زیان مؤسسه خدماتی
سرمایه گذاری مجدد و برداشت- اصلاح حساب ها
سرمایه گذاری مجدد
برداشت
صورتحساب سرمایه
چرخه حسابداری
ضرورت اصلاح حسابها
ثبت های اصلاحی
تراز آزمایشی اصلاح شده
حساب های دفتر کل
بستن حساب های موقت
تراز آزمایشی اختتامی
حسابداری خرید و فروش
مؤسسه بازرگانی
خرید و فروش کالا
تخفیفات:
هزینه حمل
طبقه بندی و شماره گذاری حساب ها
مفاهیم اساسی حسابداری
هزینهیابی برمبنای فعالیت
ارزیابی متوازن
ارزش افزوده اقتصادی
مفروضات حسابداری
اصول حسابداری
1- اصل بهای تمام شده
2- اصل تحقق درآمد
3- اصل تطابق ( مقابله ) هزینه ها با درآمد
4- اصل افشاء
کاربرد رایانه در حسابداری
اهمیت اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی
فناوری اطلاعات
نقش فناوری اطلاعات در کارآفرینی
کاربرد کار از راه دور در سازمان ها
روش تهیه گزارشات حسابداری
بخشی از متن:
بخشی از بیان مساله:
تبلیغات به معنای رساندن پیام، خبر یا مطلبی به اطلاع مردم، ابلاغ، موضوع را با انتشار اخبار به وسایل گوناگون در اذهان مردم جاری کردن و پخش اخبار و پیام ها بوده است. (رهبرنیا، مهریزی ثانی 1387)
چند دهه ی اخیر، بستر تحولات عمیق در اقتصاد جهانی بوده که حلقه ی رقابت در عرصه ی تبلیغات را هر روز تنگ تر و پیچیده تر نموده است. امروزه بخش قابل توجهی از ارتباطات روزمره وابسته به تبلیغات می باشد، تبلیغاتی برای به جریان افتادن و پیشرفت ارتباطات، عرضه ی خدمات و کالا و غیره. (رهبرنیا، مهریزی ثانی1387)
امروزه یکی از وظایف گرافیست طراحی آرم یا نشانه است. هر سازمان یا شرکتی در زمان تاسیس در صدد برمیاد که برای خودش یک آرم طراحی کند تا بدین وسیله بتواند هویت و شخصیت اجتماعی خود را به دیگران معرفی کند. چون اصولاً آرم مشخصه اصلی هر سازمان است و حکم امضا و مهر آن را دارد. (وارث، قاضی زاده، 1390)
مردم هم وقتی از یک محصول شناخت پیدا میکنند و یا با خدماتی آشنا میشوند، به محض اینکه نشانه آن سازمان را می بینند اطمینان خودشان را نسبت به اون کالا بدست میاورند. به همین دلیل، آرم، یه فرم و یا یه تصویر گذرا نیست بلکه ممکن است که سالیان زیادی در خدمت یک سازمان قرار بگیرد. بنابراین وقتی میخواهیم یک آرم رو طراحی کنیم باید تمام جنبه های آن را بررسی کنیم. عموما، لوگو ها مخفف اسم یا هدف اون سازمان یا شرکت هستند، چون یک پوستر یا بروشور یا یک صفحه روزنامه یک زمان کوتاهی را به خود اختصاص میدهد و بعد یک تصویر دیگر جای آن را میگیرد ولی آرم یک زمان مشخص و معین ندارد. (پاکباز،1381)
فهرست مطالب:
1- عنوان تحقیق
2- بیان مسأله اساسی
اهمیت و ضرورت مسئله
3-سوابق تحقیق
4- جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق
5- فرضیه های تحقیق
6- اهداف اصلی
7- جامعه آماری
8- فهرست منابع ومآخذ
بخشی از متن:
چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش انگیزه در ارتباط با سیستم مدیریت پاداش و عملکرد کارکنان در سازمان امور اقتصادی و دارائی استان مرکزی می باشد. متغیر وابسته در این پژوهش عملکرد و متغیر مستقل پاداش و متغیر میانجی انگیزه است. اهمیت این تحقیق لزوم به کار گیری برنامه های کاربردی مدیریت پاداش بعنوان مکانیزمی مؤثر جهت حصول اهدف سازمان می باشد. در این پژوهش با توجه به مدل ارائه شده سه فرضیه مطرح گردیده است که به بررسی موضوع تحقیق می پردازند. روش گردآوری داده ها شامل یک پرسشنامه 27 سوالی است که براساس طیف چهار گانه لیکرت تنظیم شده است. روایی پرسشنامه به تایید استاد راهنما و مشاور رسید و از شاخص آلفای کرونباخ جهت برآورد پایایی استفاده شده است و مقدار آلفای کرونباخ متغیرها به شرح ذیل می باشد: پاداش 78/0، عملکرد 80/0، و انگیزه 81/0 می باشد. جامعه آماری شامل کلیه ی کارکنان شاغل در سازمان امور اقتصادی و دارائی استان مرکزی که از این تعداد یک نمونه80 نفری که با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده است. برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون دوربین واتسون استفاده شده است. نتیجه پژوهش بیانگر این است که برنامه های کاربردی مدیریت پاداش بر انگیزه کارکنان تاثیر گذاشته و باعث افزایش عملکرد آنها می گردد.
واژههای کلیدی: پاداش، عملکرد، انگیزه و رضایت شغلی
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
2-1- بیان مسئله
3-1- اهمیت وضرورت انجام پژوهش
4-1- فرضیات پژوهش
5-1- اهداف پژهش
6-1- سوال پژوهش
7-1- حدود مطالعاتی پژوهش
8-1- کاربران پژوهش
9-1- تعریف واژه ها و اصطلاحات
1-9-1 پاداش(Reward)
1-1-9-1- پاداش درونی
2-1-9-1- پاداش بیرونی
2-9-1- انگیزش (Motivation)
3-9-1- عملکرد
فصل دوم: مروری بر ادبیات پژوهش
1-2- مقدمه
2-2- پیشینه پژوهش
1-2-2- سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته در ایران
2-2-2- سابقه ی تحصیلات و مطالعات انجام گرفته در جهان
2-3- مبانی نظری
1-2-3- پاداش
1-1-2-3- سیستم پاداش
2-1-2-3-فرآیند مبادله
3-1-2-3- الگوی توقع
4-1-2-3-مدیریت سیستم های پاداش
5-1-2-3- انواع پاداش
6-1-2-3- پاداش های درونی
7-1-2-3- پاداش بیرونی
8-1-2-3- مبانی اعطای پاداش
9-1-2-3- کارکرد نظام های پرداخت
10-1-2-3- جبران خدمات
2-4- عملکرد
1-2-4- عملکرد شغلی
2-2-4- مفاهیم عملکرد شغلی
3-2-4- ارزیابی عملکرد
4-2-4- نقش پاداش در عملکرد شغل
5-2-4- عوامل تاثیرگذار بر عملکرد سازمانی
2-5- انگیزش
1-2-5- نظریه ی رفتاری انگیزش
2-2-5- تئوری های نیاز
1-2-2-5- الگوی سلسله مراتب نیاز های مازلو
2-2-2-5- تئوری نیاز های مک کلند
3-2-5- تئوری دو عاملی هرزبرگ
4-2-5- تئوری برابری
5-2-5- تئوری انتظار / ارزش
2-6- رضایت شغلی
1-2-6- مفهوم رضایت شغلی
2-2-6- نظریات مربوط به رضایت شغلی
2-7- مدل نظری پژوهش
فصل سوم: روش اجرای پژوهش
1-3- مقدمه
2-3- روش تحقیق
1-2-3- از نظر هدف
2-2-3- از نظر روش
3-3- جامعه آماری
4-3- تعیین حجم نمونه روش نمونه گیری
5-3- روش گردآوری داده ها
6-3- ابزار گردآوری داده ها
1-6-3- روایی ابزار تحقیق
1-7-3- آمار توصیفی
2-7-3- آمار استنباطی
1-8-3- ضرایب همبستگی
1-2-8-3- آماره آزمون
3-2-8-3- تصمیم گیری
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
1-4- مقدمه
2-4- توصیف جمعیت شناختی نمونه آماری
1-2-4- اطلاعات مربوط به جنسیت
2-2-4- اطلاعات مربوط به رده سنی
3-2-4- اطلاعات مربوط به میزان تحصیلات
4-2-4- اطلاعات مربوط به سابقه کار
5-2-4- بررسی توصیفی متغیر پاداش مالی
6-2-4- بررسی توصیفی متغیر پاداش درونی
7-2-4- بررسی توصیفی متغیر پاداش غیر مالی
9-2-4- بررسی توصیفی متغیر انگیزه بیرونی
10-2-4- بررسی توصیفی متغیر انگیزه درونی
11-2-4- بررسی توصیفی متغیر عملکرد
3-4- آمار استنباطی
1-3-4-آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (k-s)
2-3-4- بررسی نرمال بودن خطاها
3-3-4- آزمون دوربین- واتسون
4-4- تجزیه و تحلیل اطلاعات
1-4-4- آزمون فرضیه اول
3-4-4- آزمون فرضیه سوم
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5- مقدمه
2-5- نتایج حاصل از آزمون فرضیات
1-2-5- نتیجه آزمون فرضیه اول
2-2-5- نتیجه آزمون فرضیه دوم
3-2-5- نتیجه آزمون فرضیه سوم
منابع و ماخذ
پیوست ها
پیوست الف) پرسشنامه
پیوست ب) جداول آماری
چکیده لاتین
فهرست جداول
فهرست اشکال
بخشی از متن:
چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تجربی تاثیر صنعت بر روی جذب سرمایه گذار در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. چرا که محقق بر این عقیده است که احتمالا ارزش شرکتها و بزرگی و کوچکی آنها از صنعتی که در آن فعالیت می کنند متاثر می شود. ابتدا از طریق روش حذف سیستماتیک تعداد 233 شرکت بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و سپس اندازه ی شرکتهای نمونه از طریق لگاریتم جمع طبیعی دارایی هایشان محاسبه گردید، همچنین برای اندازه گیری ارزش شرکتهای نمونه از مدل کیو توبین استفاده گردید، هرچقدر نسبت بدست آمده از این مدل ازعددواحد یک بزرگتر تر باشد بدین معناست که سرمایه گذاران ارزش بیشتری به سهام آن قائل اند و بالعکس. فرضیه اول بدین شرح تبیین گردید:شرکتهادر صنایع مختلف دارای ارزش یکسانی هستند. آزمون این فرضیه به صورت مقطعی و با استفاده از روش آماری ناپارامتریک کروسکال والیس انجام پذیرفت که نتیجه بدست آمده حاکی از آن است که سرمایه گذاران با توجه به نوع صنعت ارزش یکسانی برای شرکتها قائل نیستند. فرضیه دوم نیز با هدف تائید وجود رابطه بین اندازه شرکتها و ارزش آنها با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن مورد آزمون قرار گرفت. نتایج بدست آمده از این آزمون نیز نشان می دهد که بین اندازه شرکتهاو ارزش آنها رابطه معنی داری وجود ندارد.
واژگان کلیدی: نوع صنعت، ارزش شرکتها، اندازه شرکتها، سرمایه گذاری، تصمیم گیری
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1-مقدمه
1-2- بیان مساله
1-3- اهداف پژوهش
1-4- اهمیت و ضرورت پژوهش
1-5- استفاده کنندگان از پژوهش
1-6- فرضیه های پژوهش
1-10- قلمرو موضوعی، زمانی و مکانی پژوهش
1-14- تعاریف عملیاتی
1-15- ساختار پژوهش
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه
2-2- انقلاب صنعتی
2-3- صنعت
2-5- نقش میانگین صنعت در تجزیه و تحلیل های مالی
2-6- بازده سهام و نوع صنعت
2-7-تجزیه تحلیل صنایع از نظر سرمایه گذاری
2-8- ورود به صنعت
2-9- خصوصیات صنعت از دیدگاه حسابدران
2-10- رقابت در صنعت
2-11-ناهمواری سود و عامل صنعت
2-12- ویژگی های رشد صنعت
2-13-تعیین ارزش شرکت ها و ارزش یابی سهام
2-14-مدلهای تعیین ارزش سهام عادی
2-15-تجزیه و تحلیل اساسی در ارزیابی سهام
2-16-نحوه تعیین قیمت در بورس تهران
2-17- اندازه شرکت و نظرات گوناگون
2-18-تصمیم گیری
2-19- پیشینه پژوهش
2-20- پژوهش های خارجی
2-21-تحقیقات داخلی
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- مقدمه
3-2- تعریف پژوهش
3-3- فرضیه های پژوهش
3-4- متغیرهای پژوهش
3-5- اعتبار و روایی تحقیق
3-6- قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی
3-7- نوع تحقیق
3-8- جامعه آماری
3-9- روش نمونه گیری
3-10- روش گرد آوری داده ها
3-11- روش تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها
مقدمه
4-2-آمار توصیفی
4-2 آمار استباطی
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه
5-2 بیان نتایج
5-2-1 نتیجه فرضیه اول
5-2-1-1 نتیجه فرضیه فرعی اول
5-2-1-2 نتیجه فرضیه فرعی اول
5-3 نتیجه گیری کلی
5-4 محدودیت ها و موانع پژوهش
5-5 پیشنهاد های حاصل از پژوهش
منابع و ماخذ
منابع فارسی
منابع لاتین
چکیده لاتین
بخشی از متن:
چکیده:
هدف از آموزش در هر کشوری بخصوص در مقاطع بالاتر از لیسانس ایجاد ارزش افزوده در افراد آن جامعه به منظور تربیت افراد متخصص جهت عهده دار شدن وظایف کلیدی است و در مسیر رسیدن به این ارزش افزوده عوامل بسیاری دخیلند، که شناسایی این عوامل و تلاش در راستای تقویت آنها باعث تسریع این هدف خواهد شد. در تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات بدست آمده از مطالعات مشابه در زمینه ارزش افزوده آموزش و نیز اطلاعات حاصل از پرسشنامه های ارائه شده، سعی شده است تا پارامترهای مؤثر بر ارزش افزوده آموزش حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد شناسایی و تأثیر هر کدام مورد آزمون قرار گیرد. اطلاعات بدست آمده از این تحقیق نشان دهنده اینست که از جمله مهمترین عومل مؤثر بر ارزش افزوده آموزش در این مقطع عبارتند از : دانشگاه محل اخذ مدرک کارشناسی، نوع دانشگاه (دولتی، آزاد، پیام نور ...) اعضای هیأت علمی (سوابق تدریس، تعداد مقالات علمی-پژوهشی، سوابق تجربه حرفه ای) و امکانات آموزشی، بنابر این نتایج حاصل از تحقیقاتی از این دست میتواند راه گشای مشکلات موجود در نظام آموزشی و شناختن نقاط ضعف و قوت نظام آموزشی باشد، که با قوت و رفع ضعفهای موجود هر چه بیشتر ارزش افزوده آموزش را افزایش داد. در تحقیق حاضر با بهره گرفتن از آزمون کولمو گروف اسمیرنوف نرمال بودن داده ها تأیید گردید و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شد. و 9 فرضیه عنوان گردید که به کمک آزمون t.test فرضیه های تحقیق مورد سنجش قرار گرفت و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی - از طریق پرسشنامه ای که بر اساس طیف لیکرت طراحی شده- می باشد.
واژگان کلیدی: ارزش افزوده، آموزش عالی حسابداری، کارشناسی ارشد
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اوّل: کلیات تحـقیق
1-1 مقدمه
1-2 بیان مسأله
1-3 اهمیت موضوع
1-4 فرضیه های تحقیق
1-5 هدف تحقیق
1-6 قلمرو تحقیق (مکانی - موضوعی - زمانی)
1-7 تعاریف عملیاتی
1-8 ساختار تحقیق
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1 مقدمه
2-2 ارزش افزوده در اقتصاد 13
2-3 ارزش افزوده در نظام های اطلاعاتی
2-4 ارزش افزوده در آموزش
2-4-1 خروجی قابل اندازه گیری در آموزش
2-4-2 جنبه های کاربردی ارزش افزوده
2-4-3 ارزیابی ارزش افزوده آموزشی
2-4-3-1 ارزیابی مستقیم ارزش افزوده
2-4-3-2 ارزیابی غیر مستقیم ارزش افزوده
2-4-3-3 مدل علمی یا کاربردی ارزش افزوده
2- 5 ارزش افزوده در آموزش حسابداری
2-6 پیشینه تحقیق و منابع علمی
فصـل سوم: روش های تحـقیق
3-1 مقدمه
3-2 روش تحقیق
3-3 تهیه و تنظیم فرضیه ها
3-4 گردآوری اطلاعات
3-4-1 جامعه آماری
3-4-2 دوره زمانی مورد آزمون
3-4-3 روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه
3-4-4 روش جمع آوری و منابع اطلاعات
3-4-4-1 روش مطالعات نظری (کتابخانه ای)
3-4-4-2 روش مطالعات میدانی
3-4-4-2-1 روایی پرسشنامه
3-4-4-2-2 پایایی پرسشنامه
3-5 ابزار اندازه گیری اطلاعات
3-5-1 معایب پرسشنامه
3-6 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
3-7 طبقه بندی اطلاعات
3-8 چگونگی بررسی فرضیه ها
3-8-1 آزمون تی، (T- test)
3-8-2 آزمون کولمو گروف- اسمیرنوف (K-S )
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1 مقدمه
4-2 تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق
4-3 بررسی فرض نرمال بودن داده ها
4-4 تجزیه وتحلیل ها به تفکیک هرفرضیه به شرح ذیل بیان می شود
4-4-1 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اول
4-4-2 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه دوم
4-4-3 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه سوم
4-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه چهارم
4-4-5 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه پنجم
4-4-6 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه ششم
4-4-7 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه هفتم
4-4-8 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه هشتم
4-4-9 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه نهم
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه
5-2 ارزش افزوده آموزش حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد
5-3 عوامل مؤثر بر ارزش افزوده آموزش حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد
5-4 خلاصه نتایج
5-5- محدودیت های تحقیق
5-6 پیشنهادها
5-6-1 پیشنهادهای مبتنی بر یافته های تحقیق
5-6-2- پیشنهاد هایی برای تحقیقات آتی
فهرست منابع و مأخذ
پیوست (پرسشنامه)
چکیده انگلیسی
فهرست جدول ها
فهرست نمودارها
فهرست شکلها
بخشی از متن:
چکیده:
در مطالعه رفتار عوامل موثر بر بازار، جستجوی متغیر یا متغیرهایی که بتواند ارتباط بخش مالی اقتصاد با بخش حقیقی اقتصاد را توضیح دهد از اهمیت بسیاری برخوردار است. از طرف دیگر آنچه برای سازمان بورس اوراق بهادار ایران، کارگزاران ومقام های مالیاتی حائز اهمیت است حجم معاملات سهام می باشدکه تحت تاثیر عوامل مختلف بویژه متغیر کلان اقتصادی قرار دارد. لذا دراین پژوهش شناسایی متغیرهای کلان اقتصادی و تاثیر آن بر حجم معاملات سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را در یک دوره زمانی 5 ساله(1388-1384) مورد بررسی قرار داده ایم وپنج فرضیه فرعی همچون رابطه بین( شاخص قیمت تولیدکننده، شاخص قیمت عمده فروشی، شاخص بهای کالاوخدمات مصرفی،بهای کالای صادراتی و نرخ ارز) با حجم معاملات سهام یک بار بدون دخالت متغیرهای کنترل و یکبار با دخالت متغیرهای کنترل در این تحقیق در نظرگرفته شده است. برای آزمون فرضیات از مدل های آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمونF، برای آزمون این فرضیه ها بدون دخالت متغیر های کنترل از تحلیل رگرسیون به روش Enter استفاده شده است و برای اجرای رگرسیون با دخالت متغیر های کنترل از روش stepwise استفاده شد.نتایج،مبین این است که بین (شاخص قیمت تولیدکننده، شاخص قیمت عمده فروشی، شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی، بهای کالای صادراتی و نرخ ارز) و حجم معاملات سهام بدون دخالت متغیرهای کنترل رابطه وجود داردو با دخالت متغیرهای کنترل رابطه برقرار نمی شود. با تایید پنج فرضیه فرعی میتوان نتیجه گرفت که بین متغیرهای کلان اقتصادی وحجم معاملات سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بدون دخالت متغیرهای کنترل رابطه وجود دارد.
واژگای کلیدی: شاخص قیمت تولیدکننده، شاخص قیمت عمده فروشی، شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی، بهای کالای صادراتی، نرخ ارز و حجم معاملات
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
1-2 بیان مسئله
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش
1-4 اهداف پژوهش
1-5 چارچوب نظری تحقیق
1-6 مدل تحقیق
1-7 فرضیه های پژوهش
1-8 متغیرهای پژوهش
1-9روش پژوهش
1-10 ابزار گردآوری داده ها
1-11 قلمرو پژوهش
1-12تعریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات
1-13ساختار پژوهش
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه
2-2 مبانی نظری
2-2-2 نظریه قیمت گذاری آربیتراژ
2-2-2 نظریه قیمت گذاری آربیتراژ
2-2-3 اقتصاد کلان
2-2-4 شاخص اقتصادی
2-2-4-1 تعریف شاخص اقتصادی
2-2-4-2شاخص های تورم
2-2-4-3 نتایج اقتصادی شاخص های مورد توجه معامله گران سهام
2-2-4-4 شاخص قیمت
2-2-4-5 کاربرد های شاخص قیمتها
2-2-4-6 راههای بهدست آوردن سطح قیمتها
2-2-4-7 روشهای شاخص قیمت
2-2-4-8 شاخص قیمتهای رایج
2-2-5 حجم معاملات سهام
2-2-6 قیمت سهام
2-2-6-1 عوامل موثر بر قیمت سهام
2-3 پیشینه تحقیق
2-3-1 مطالعات انجام شده در رابطه با متغیرهای کلان اقتصادی در خارج کشور
2-3-2 مطالعات انجام شده در رابطه با متغیرهای کلان اقتصادی در داخل کشور
2-3-3 مطالعات انجام شده در رابطه با حجم معاملات در خارج کشور
2-3-4 مطالعات انجام شده در رابطه با حجم معاملات سهام در داخل کشور
فصل سوم: روش پژوهش
3-1 مقدمه
3-2 مسئله تحقیق
3-3 روش تحقیق
3-4 فرضیه های پژوهش
3-5 جامعه آماری ونمونه آماری پژوهش
3-6روش جمع آوری اطلاعات
3-7 تعریف متغیرهای پژوهش و نحوه اندازه گیری آنها
3-8 مدل آماری پژوهش
3-9روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
3-10 اعتبار درونی و برونی پژوهش
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده
4-1 مقدمه
4- 2 آمار توصیفی
4-3 آمار استنباطی
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1 مقدمه
5-2 بیان نتایج
5-2-1 نتیجه فرضیه فرعی اول
5-2-2 نتیجه فرضیه فرعی دوم
5-2-3 نتیجه فرضیه فرعی سوم
5-2-4 نتیجه فرضیه فرعی چهارم
5-2-5 نتیجه فرضیه فرعی پنجم
5-3 محدودیت ها وموانع تحقیق
5-4 پیشنهادهای پژوهش
5-4-1 پیشنهادهای مبتنی بر نتایج پژوهش
5-4-2 پیشنهاد برای تحقیقات آتی
5-4-3 سایر پیشنهادها
فهرست منابع و مآخذ
پیوست ها
فهرست جداول