بخشی از متن:
چکیده فارسی:
بررسی آثار ادبی باید با علم زبانشناسی همراه باشد. مرغ دریایی (1896) و باغ آلبالو (1904) دو اثر مشهور آنتوان چخوف (تولد 1860) هستند وی در به تصویر کشاندن شخصیت های نمایشنا مه هایش خیلی ماهرانه و دقیق عمل می کند. الهام گرفته از تحقیقات قبلی، هدف این تحقیق بکارگیری نظریه کنش گفتاری سرل در تجزیه و تحلیل آثار ادبی است. اگرچه، تجزیه و تحلیل آثار آدبی با استفاده از سبک شناسی ادبی خیلی متداول است اما تجزیه و تحلیل آثار ادبی از دیدگاه زبانشناسی و بویژه از نقطه نظر علم کاربردی چندان متداول نیست. بطور کلی، این تحقیق به بررسی پنج مقوله ی کنش گفتاری سرل به منظور آشکار کردن مشخصه های پیچیده شخصیتی شخصیت های این دو نمایشنامه می پردازد. تجزیه و تحلیل این آثار بر اساس این نظریه در فصل 3 (تجزیه و تحلیل مرغ دریایی چخوف از دیدگاه نظریه کنش گفتاری سرل) و فصل 4 (تجزیه و تحلیل باغ آلبالو جخوف بر اساس نظریه کنش گفتاری سرل) نشان داد ه می شود.نمونه های به دقت انتخاب شده کنش های گفتاری اظهاری (توصیفی)، تعهدی (کار گفت تعهد آور)، ترغیبی (امری یا اشاره ای)، عاطفی ، اعلامی (تقریری) با توجه به جنبه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه روسیه کاملا شرح داده شده اند. این نوع تجزیه وتحلیل به شخصیت ها اعتبار می بخشد.استفاده ازنظریه کنش گفتاریبه منظور تجزیه و تحلیل آثار ادبی شیوه ای جدید در درک آثار آدبی است. در این تحقیق نشان داده شده است که استفاده از نظریه کنش گفتاری بعنوان زیر مجموعه ای از علم کاربرد شناسی به منظور تجزیه و تحلیل نمایشنامه های ذکر شده در بالا به خواننده کمک می کند درک بهتری از ماهیت اثر داشته باشد. استفاده از این نظریه همچنین می تواند به آنها کمک کند به وضوح دریابند که معنی حقیقی و معنی ضمنی خیلی متفاوت از هم هستند.
کلید واژه ها: علم کاربرد شناسی، نظریه کنش گفتاری، اظهاری/ توصیفی، ترغیبی / امری یا اشاره ای، تعهدی / تعهد آور، عاطفی، اعلامی/ تقریری
بخشی از متن:
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی در واحدهای مالی دستگاههای اجرایی شهرستان همدان است. در این پژوهش کلیه کارشناسان واحدهای مالی دستگاههای اجرایی شهرستان همدان به عنوان جامعهی آماری در نظر گرفته شد و از بین جامعهی آماری کارشناسان مالی بر اساس جدول کرجسی- مورگان تعداد 91 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. جهت انتخاب نمونه آماری از نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از جدول تصادفی اعداد استفاده شد. روش تحقیق در این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد، برای جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. پرسشنامه استاندارد که در مقیاس لیکرت شامل 38 سؤال بود و سه سؤال در مورد ویژگیهای جمعیتشناختی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش خیدو، آزمونهای اسپیرمن، فریدمن، کروسکال، و کولموگروف- اسمیرنف استفاده شد. نتایج بهدست آمده از این پژوهش، حاکی از آن است که بین تعهد سازمانی و رهبری اخلاقی در واحدهای مالی شهرستان همدان رابطه همبستگی در حد بالایی است.
کلید واژه ها: رهبری اخلاقی، تعهد سازمانی، اعتماد به سرپرست
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
1-2 بیان مسئله
1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش
1-4 اهداف پژوهش
1-5 سؤالات پژوهش
1-6 فرضیه های تحقیق
1-7 مدل مفهومی تحقیق
1-8 تعریف مفاهیم و اصطلاحات
1-9 مفاهیم عملیاتی
فصل دوم: ادبیات تحقیق
بخش اول رهبری
2-1 مقدمه
2-2 سبک رهبری
2-3 مفهوم رهبری اخلاقی
2-4 تعریف رهبری اخلاقی
2-5 اصول پنج گانه اخلاق رهبری
2-6 قدرت و رهبری
2-7 اثربخشی، هدف رهبری
2-8 هوش اخلاقی و هوش معنوی
2-9 اخلاق و اقتصاد
2-10 مفاهیم ارزشی در ادبیات رهبری
2-11 دیدگاه مخالفان رهبری اخلاقی
2-12 روش ارزشیابی اخلاقی اقدام رهبری
2-13 معیارهای اثربخشی اقدامات رهبران
2-14 ابعاد نفوذ و انواع اخلاقی و غیراخلاقی آن در رهبری
2-15 مؤلفه های رهبری اخلاقی از دیدگاههای مختلف
2-16 جو اخلاقی سازمان
2-17 رهبری اخلاقی در محیط کار
بخش دوم تعهد سازمانی
2-18 تعهد سازمانی
2-19 دیدگاههایی درمورد کانونهای تعهدسازمانی
2-20 تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چندبعدی؟
2-21 مدلهای تعهد سازمانی
2-22 دیدگاههای نظری عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی
2-23 اهمیت تعهد
2-24 انواع تعهد
2-25 هدفهای سازمانی
2-26 اهمیت تعهد سازمانی
2-27 ابعاد تعهد سازمانی از دیدگاه آلن و مییر
2-28 ابعاد تعهد سازمانی از نظر اتزیونی
2-29 سایر دیدگاهها در مورد تعهد سازمانی
بخش سوم
2-30 اعتماد
2-32 رابطه اعتماد و تعهد سازمانی
2-33 رابطه بین انصاف و اعتماد
2-34 ویژگی رهبران موثر در تیم های کاری
بخش چهارم
2-34 مروری بر تحقیقات انجام شده
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 روش تحقیق
3-2 جامعه آماری
3-3 نمونه آماری و روش نمونهگیری و حجم نمونه
3-4 ابزار گردآوری دادهها
3-5 تعیین اعتبار و پایایی ابزار گردآوری دادهها
3-6 روش تحلیل آماری
3-7 ملاحظات اخلاقی
فصل چهارم: تجزیه تحلیل داده ها
4-1 مقدمه
4-2 توصیف متغیرهای جمعیتشناختی
4-3 آزمون کولموگروف- اسمیرنف تک نمونهای
4-4 آزمون فریدمن
4-5 بررسی فرضیات تحقیق
4-6 فرضیات جانبی پژوهش
4-6-1 فرضیهی اول: بین رهبری اخلاقی و اعتماد بهسرپرست رابطه وجود دارد.
4-6-2 فرضیهی دوم: بین رهبری اخلاقی و تعهد عاطفی رابطه وجود دارد.
4-6-3 فرضیهی سوم: بین رهبری اخلاقی و تعهد مستمر رابطه وجود دارد.
4-6-4 فرضیهی چهارم: بین رهبری اخلاقی و تعهد هنجاری رابطه وجود دارد.
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1 مقدمه
5-2 خلاصه تحقیق
5-3 بحث و نتیجهگیری
5-4 فرضیات جانبی تحقیق
5-6 پیشنهادات
5-7 پیشنهادات برای تحقیقات بعدی
5-8 محدودیتها
منابع
پیوست ها (پرسشنامه اعتماد به سرپرست، پرسشنامه رهبری اخلاقی، پرسشنامه تعهد سازمانی)
چکیده لاتین
فهرست جداول
فهرست شکلها
فهرست نمودارها
بخشی از متن:
چکیده:
هدف از تحقیق حاضر مقایسه دو شیوه متداول آموزشی (سنتی، مدرن) بر اکتساب، یادداری مولفه های مهارت های شنا با توجه به اثر تداخل ضمنی می باشد. به منظور انجام این تحقیق 20 دانشجوی دختر رشته تربیت بدنی دانشگاه بوعلی سینا همدان شرکت کردند، شرکت کنندگان مهارت های پایه ای آب را با موفقیت سپری کردند. سپس به طور تصادفی در دو گروه تمرینی، نزدیک به مسدود (شیوه آموزش سنتی) و نزدیک به تصادفی (شیوه آموزش مدرن) قرار گرفتند. آزمون اکتساب و بعد از 72 ساعت بی تمرینی آزمون یادداری از مولفه های پا، دست و هماهنگی در چهار رشته کرال سینه ،کرال پشت ،قورباغه و پروانه، از آنها گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون t مستقل و با استفاده از نرم افزار PASW مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (P=<0/05). و نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که اکتساب مولفه هماهنگی مهارت شنای قورباغه در گروه تمرین نزدیک به مسدود، نسبت به گروه تمرین نزدیک به تصادفی بهتر بوده است. که ممکن است به دلیل پیچیدگی و عدم عناصر مشابه این مهارت نسبت به سایر مهارت های شنا و همچنین ویژگی های شرکت کنندگان از جمله سطح مهارت آنها بوده باشد، نتایج تحقیقات درمولفه های مهارت های کرال سینه و کرال پشت و پروانه بین دو گروه تمرینی نزدیک به مسدود و نزدیک به تصادفی در آزمون اکتساب و یادداری، تفاوت معنی داری را نشان نداد که نشانگر عدم تعمیم پذیری اثر تداخل ضمنی در شرایط کاربردی است و در یادگیری مهارت شنا هر دو شیوه تمرینی خصوصاً در مولفه هایی که عناصر مشابه دارند می تواند مفید باشد.
واژهای کلیدی: شنا، تداخل ضمنی، تمرین نزدیک به مسدود، تمرین نزدیک به تصادفی، اکتساب، یادداری
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: مقدمه و معرفی
1-1) مقدمه
1-2) بیان مسئله
1-3) ضرورت و اهمیت
1-4) اهداف تحقیق
1-4-1) هدف کلی
1-4-2) اهداف اختصاصی
1-5) فرضیات تحقیق
1-6) محدودیت های تحقیق
1-7) تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها و اصطلاحات
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
2-1) مبانی نظری
2-1-1) تغییرپذیری تمرین
2-1-2) سودمندی تغییرپذیری در اجرای آینده
2-1-3) تغییرپذیری در مهارت های بسته
2-1-4) تغییرپذیری تمرین در مهارت باز
2-1-5) سازماندهی تمرین تغییرپذیر
2-1-6) تداخل ضمنی
2-1-7) اثر تداخل ضمنی
2-2) توجیهات نظری در مورد اثر تداخل ضمنی
2-2-1) فرضیه بازسازی طرح عمل
2-2-2) فرضیه تلاش شناختی
2-3) عوامل محدود کننده اثرتداخل ضمنی
2-3-1) ویژگی های شرکت کنندگان
2-3-2) ویژگی های تکلیف
2-4) پیشینه تحقیقات
فصل سوم: روش تحقیق
3-1) نوع تحقیق
3-2) طرح و نگاره تحقیق
3-3) جامعه، نمونه آماری و روش نمونه گیری
3-4) متغیرهای تحقیق
3-4-1) متغیر مستقل
3-4-2) متغیر وابسته
3-4-3) متغیر کنترل شده
3-5) ابزارتحقیق
3-6) شیوه اجرای تحقیق و جمع آوری اطلاعات
3-7) روش آماری
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4- 1) توصیف آماره های متغیرهای اندازه گیری شده
4-2) آزمون فرضیه ها
فصل پنجم: بحث ونتیجه گیری
5-1) خلاصه تحقیق
5-2) نتایج آزمون فرضیه های تحقیق
5-3) بحث و نتیجه گیری
5-4) نتیجه گیری
5-5) پیشنهادات برخاسته از تحقیق
5-6) پیشنهادات برای تحقیقات آینده
فهرست منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی
چکیده انگلیس
پیوست ها
بخشی از متن:
چکیده:
مفاهیم رضایت شغلی، عدالت سازمانی، رفتار اخلاقی وتعهد
سازمانی به دلیل اهمیت حفظ نیروی انسانی برای سازمانها بسیار زیاد می باشد.
شاید بتوان گفت که کارمندان، مشتریان کاردر سازمانها هستند و همچنان که
سازمان ها جهت جلب رضایت مشتریان بیرونی از سیاست ها و استراتژیهای مختلفی
بهـره می برند، می بایستی جهت راضی نگه داشتن نیروهای متخصص نیز راهکارهای
علمی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند. بدین منظور باید از طریق بررسی های
سالیانه نسبت به شناسایی نقاط ضعف و رفع آن در جهت تأمین رضایت و به تبع
آن ایجاد تعهد اقدام نمایند. این پژوهش با هدف بررسی نقش عدالت ،تعهد
ورفتار اخلاقی بر رضایت کارکنان، در یک نمونه تصادفی370 نفری از کارکنان
صندوق مهر امام رضا، در تابستان 1391، به مرحله اجرا درآمده است. پژوهش
ازنطر هدف کاربردی واز نوع رابطه ای بوده و از نظر روش تجزیه و تحلیل
دادهها، از نوع همبستگی و معادلات ساختاری محسوب میگردد. داده های حاصل
از پرسشنامه های مربوط با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر و مدل معادلات
ساختاری استفاده گردیده است. بررسی فرضیات تحقیق از طریق معادلات ساختاری
ونرم افزارلیزرل، بیانگر وجود رابطه بین عدالت توزیعی و رفتار اخلاقی
کارکنان است. بین عدالت رویه ای و رفتار اخلاقی کارکنان رابطه مثبت ومعنی
داری وجود دارد.بین رفتار اخلاقی و رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت ومعنی
داری وجود دارد. بین عدالت توزیعی و رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت ومعنی
داری وجود ندارد.بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنی
داری وجود دارد. بین رفتار اخلاقی و تعهد سازمان کارکنان رابطه مثبت ومعنی
داری وجود دارد. اما بین عدالت رویه ای و رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت
ومعنی داری وجود دارد.
کلید واژه ها: عدالت سازمانی، تعهد، رفتار اخلاقی، رضایت شغلی
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
1-2- بیان مسأله
1-3- اهمیت موضوع وضرورت انجام تحقیق
1-4- اهداف تحقیق
1-5- فرضیه های تحقیق
1-6- قلمرو زمانی ،مکانی وموضوعی
1-7- تعاریف، اصطلاحات مفهومی وعملیاتی
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه
2-1-1- مفهوم وتعاریف رضایت شغلی
2-1-2- نظریه های رضایت شغلی
2-1-3- عوامل مؤثر در رضایت و نارضایتی شغلی در سازمان
2-1-4- عوامل موثر بر رضایت شغلی
2-1-5- اثرات رضایت شغلی بر عملکرد کارکنان
2-1-6- شیوه ابراز نارضایتی
2-2-1- مفهوم عدالت
2-2-2- عدالت سازمانی
2-2-3- کارکردهای درون سازمانی عدالت
2-2-4- عدالت توزیعی
2-2-5- عدالت رویه ای
2-2-6- عدالت تعاملی(مراوده ای )
2-2-8- اهمیت عدالت سازمانی
2-2-7-عوامل موثر بر ادراک عدالت
2-2-8- نتایج ادراک از عدالت
2-2-9-عدالت در روابط برون سازمانی
2-3-1- تعهد سازمانی
2-3-2- مفهوم وتعاریف تعهد
2-3-3- دیدگاههایی در مورد کانون های تعهد سازمانی
2-3-4- طبقه بندی کانون های تعهد
2-3-5- دو دیدگاه درباره تعهد سازمانی
2-17-2- تعهد به دیگر سازمان ها
2-3-6-2- تعهد نسبت به مشتریان
2-4-1- رفتاراخلاقی
2-4-2- فاکتورهای سطح کلان اثر گذار بر رفتار اخلاقی
2-4-3- فاکتورهای سطح میانی اثر گذار بر رفتار اخلاقی
2-4-4- فاکتورهای سطح خرد اثر گذار بر رفتار اخلاقی
2-5- پیشینه تحقیق
2-6- چارچوب نظری ومدل مفهومی تحقیق
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه
3-2 روش تحقیق
3-3- جامعه آماری و نمونه
3-4 - روشهای گردآوری داده ها
3-5- ابزارگرداوری اطلاعات
3-6- روایی و پایایی
3-7- روش تجزیه و تحلیل دادهها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه
4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری
4-2-1- وضعیت افراد پاسخ دهنده ازنظر جنسیت
4-2-3- وضعیت افراد پاسخ دهنده ازنظرتحصیلات
4-2-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده ازنظرمیزان درآمد
4-3- آزمون های برازندگی مدل کلی
4-4- ارزیابی مدل های ساختاری تحقیق
4-5- ارزیابی بخش اندازه گیری مدل
4-6- بررسی فرضیات تحقیق
4-6-1- آزمون فرضیه اول
4-6-2- آزمون فرضیه دوم
4-6-3- آزمون فرضیه سوم
4-6-4- آزمون فرضیه چهارم
4-6-5- آزمون فرضیه پنجم
4-6-6- آزمون فرضیه ششم
4-6-7- آزمون فرضیه هفتم
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه
5-2- بحث و نتیجه گیری
5-3- مقایسه نتایج با تحقیقات مشابه
5-4- پیشنهاد های کاربردی
5-5- پیشنهاداتی برای محققان آینده
5-6- موانع ومحدودیت های پژوهش
منابع و مأخذ
پیوستها
پیوست الف: پرسشنامه
پیوست ب: جداول آماری
چکیده لاتین
فهرست جدولها
فهرست نمودارها
فهرست شکل ها
بخشی از متن:
بخشی از متن:
دانشمندان با پیدایش آهنربا پس از گذشت زمان کوتاهی پی بردند که کره زمین نیز خاصیت آهنربایی دارد تا آنجا که نام قطب های آهنربا را بر اساس نام قطب های زمین نام گذاری کردند به دنبال آن برای اولین بار در سال 1600 میلادی توسط گیلبرت؛ زمین به عنوان یک آهنربای بزرگ معرفی شدویلیام گیلبرت فیزیک دان انگلیسی در زمان الیزابت یکم نخستین کسی بود که ثابت کرد زمین خود دارای جاذبه مغناطیسی است و همانند یک آهنربای عظیم عمل می کند او طی آزمایش هایی متوجه شد که عقربه مغناطیسی علاوه بر حرکت افقی دارای حرکت عمودی نیز بوده و نوک آن بر حسب دوری و نزدیکی از قطب شمال بالا یا پایین می رود او بعد از 17 سال مطالعه؛ رساله زمین یک آهنربای بزرگ رابه رشته تحریر در آورد که امروز این نظریه به طریق علمی ثابت شده و مورد تائید قرار گرفته است مغناطیس زمین دارای میدان نامنظمی است که نسبت به زمان تغییر می کند و شدت ثابت و پایانی ندارد به طوریکه از یک قرن پیش تا به حال شدت میدان مغناطیس زمین 5 در صد کاهش یافته است. ...
فهرست مطالب:
خاصیت آهنربایی زمین
خاصیت مغناطیسی زمین
چرا میدان مغناطیسی زمین عوض می شود
وارونگی میدان مغناطیسی
جابه جایی قطب ها
علت وارونه شدن زمین
نقش میدان مغناطیسی در حفاظت از کره زمین
نخستین خبری که ماهیت میدان مغناطیسی زمین را آشکار ساخت
میدان مغناطیسی سپر دفاعی نا مرئئ
زاویه میل مغناطیسی
منابع و ماخذ
بخشی از متن:
مقدمه:
در واکنشهای شکافت هستهای مقادیر زیادی نیز انرژی آزاد میگردد (در حدود 200Mev)، اما مسئله مهمتر اینکه نتیجه شکستن هسته 235U، آزادی دو نوترون است که میتواند دو هسته دیگر را شکسته و چهار نوترون را بوجود آورد. این چهار نوترون نیز چهار هسته 235U را میشکند. چهار هسته شکسته شده تولید هشت نوترون میکنند که قادر به شکستن همین تعداد هسته اورانیوم میباشند. سپس شکست هستهای و آزاد شدن نوترونها بصورت زنجیروار به سرعت تکثیر و توسعه مییابد. در هر دوره تعداد نوترونها دو برابر میشود، در یک لحظه واکنش زنجیری خود بخودی شکست هستهای شروع میگردد. در واکنشهای کنترل شده هستهای تعداد شکست در واحد زمان و نیز مقدار انرژی بتدریج افزایش یافته و پس از رسیدن به مقداری دلخواه ثابت نگهداشته میشود.
فهرست مطالب:
مقدمه
تعاریف جزئی
آیا میدانید که
نحوه آزاد شدن انرژی هستهای
کاربرد حرارتی انرژی هستهای
سوخت راکتورهای هستهای
مزیتهای انرژی هستهای بر سایر انرژی ها
کاربرد انرژی هسته ای
راکتور هسته ای
دید کلی
تاریخچه
ساختمان راکتور
سوخت هستهای
غلاف سوخت راکتور
مواد کند کننده نوترون
خنک کنندهها
مواد کنترل کننده شکافت
انواع راکتورها
کاربردهای راکتورهای هستهای
انرژی شکافت هستهای
انرژی بستگی هستهای
مواد شکافتنی
شکافت 235U
غنی سازی اورانیوم
Gaseous Diffusion
بمب هاى هسته اى
چرا اورانیوم و پلوتونیوم؟
بمب انفجار داخلى: بمب کثیف
مراحل انفجار داخلى
بمب هیدروژنى
بمب نوترونى
منابع
بخشی از متن: